Perbezaan Makna Kata Penyelidikan, Solar dan Markah pada Bahasa Melayu Malaysia dan Melayu Indonesia

Muhammad Zohri, Daeng Zairi Bin Ma'arof

Sari


Perbezaan makna kata atau istilah dalam penggunaan rasmi atau lazim antara bahasa melayu Malaysia dan Melayu Indonesia sering terjadi pada beberapa istilah atau kata. Penulisan ini akan mengkaji istilah penyelidikan, solar dan markah dari segi takrifat. Penggunaan ayat resmi dan lazim dalam bahasa Melayu dan bahasa Indonesia dan mengkaji kesalahfahaman yang ditimbulkan dari setiap ayat. Cadangan untuk menyelesaikan kesalahfahaman yang terjadi pada setiap ayat. Sasaran penulisan ini ialah masyarakat Indonesia baik yang sedang melakukan pengajian, pelancong dan pekerja di Malaysia atau sebaliknya.

Kata Kunci


Perbezaan makna; Penyelidikan; Solar; markah.

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


L. L. Foon dan R. A. Raja Masittah (2005), Petunjuk Bahasa, Selangor: Penerbit Dawama Sdn. Bhd.

R. E. Pawinanto dan R. Abdullah (2014). Perbezaan Makna Kata Belanja, Bilang dan Jimat pada Bahasa Melayu Malaysia dan Bahasa Melayu Indonesia. Fikiran Masyarakat, Vol. 2, No.1, pp 41-45. Jakarta: Penerbit Kemala Indonesia.

H. Ramza dan R. Abdullah (2013). Penggunaan Kata Pelita, Tambang dan Tewas dalam bahasa Melayu Malaysia dan bahasa Melayu Indonesia. Fikiran Masyarakat, Vol.1, No.1, pp 1-8. Jakarta: Penerbit Kemala Indonesia.

N. M. S. Purwaningsih dan R. Abdullah, (2015), Perbezaan Makna Kata Ceroboh, Bingung dan Pantas dalam Bahasa Melayu Malaysia dan bahasa Indonesia.

Anonim, Kamus Besar bahasa Indonesia Online, http://kbbi.web.id. Diakses 1 Mei 2016.

Anonim, Kamus Dewan Bahasa, Edisi Keempat Online, http://prpm.dbp.gov.my. Diakses 1 Mei 2016


Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


ISSN No: 2338-512X
e-ISSN No: 2477-619X

Supported by :


Jurnal Online
Management Jurnal Elektronik



Pusat Dokumentasi dan Informasi Ilmiah
Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia




Indexed by :